ВИСТАВКОВИЙ ПРОЄКТ «ЖИВОПИС ДИНАМІЧНИЙ» ПРЕЗЕНТОВАНО НА XIX ЗАБОЛОТНІВСЬКИХ ЧИТАННЯХ

ВИСТАВКОВИЙ ПРОЄКТ «ЖИВОПИС ДИНАМІЧНИЙ» ПРЕЗЕНТОВАНО НА XIX ЗАБОЛОТНІВСЬКИХ ЧИТАННЯХ

16 жовтня 2025 р. у Державній науковій архітектурно-будівельній бібліотеці імені В. Г. Заболотного (ДНАББ) відбулася Всеукраїнська наукова конференція ХІХ Заболотнівські читання. У межах заходу пройшло відкриття виставкового проєкту «Живопис динамічний».

Свого часу щирим творчим захопленням В. Г. Заболотного був живопис. Попри напружений темп архітектурного життя, він завжди намагався знайти можливість для улюбленого виду дозвілля. Більшість живописних робіт зодчого, як уродженця Переяслава, зображують краєвиди рідного міста, а також місцевості Києва, де він навчався, мешкав і працював. Ці твори стали окрасою меморіального музею, створеного на вшанування пам’яті про нього.

Сьогодні традиція здобуття переяславцями мистецької освіти у колишній Alma Mater В. Г. Заболотного та живописного відображення ними рідних і близьких серцю краєвидів продовжується. Представлена на виставці репрезентативна вибірка із 99 творів була написана вже нинішньою студенткою другого курсу Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури (НАОМА), переяславкою Кариною Кузьменко. Основу експозиції склали її роботи, створені впродовж першого навчального року (вересень 2024 – червень 2025 р.) за освітньо-професійною прикладною програмою «Станковий і монументальний живопис».

Презентовані живописні твори увібрали стилістику й манеру виконання, які авторка формувала ще під час навчання в Переяславській художній школі імені Петра Холодного та продовжує розвивати в руслі окремих течій київської школи академічного живопису. Її роботи цього періоду відзначаються досить експресивною динамічною технікою та сміливим використанням відкритих кольорів, що власне й зумовило вибір назви виставки.

Загалом експозиція складається із двох блоків, у межах кожного з яких матеріали систематизовані за групами й напрямами. Перший, найчисельніший, блок із 79 етюдів композиційно структурований відповідно до тематик, пов’язаних зі знаковими й мальовничими локаціями Переяслава та центральної частини Києва. Другий блок представлений роботами більшого формату, створеними в межах виконання завдань освітньої програми в майстерні доц. І. Ю. Мельничука.

У своїй сукупності ці два блоки комплексно презентують стадії й специфіку застосування відповідних технік та особливості реалізації професійних навиків художника, характерних як при інтенсивному написанні етюдів, так і при більш тривалому й докладному пропрацюванні в постановних роботах. Така градація в експонуванні предметів дозволяє ніби заглянути за лаштунки процесу становлення живописця, знайомлячи з проміжними результатами навчання та водночас демонструючи значний додатковий обсяг самостійних, здебільшого пленерних творів.

Авторка робіт у своєму виступі перед аудиторією дослідників також розкрила власну систему позитивного світосприйняття, в якій важливими складниками є вміння бачити прекрасне та фіксувати його в живописних слайдах, доносячи відповідний настрій глядачеві. Більш докладно ця позиція знайшла відображення в підготовленій нею анотації до виставки.

На противагу негативному інформаційному фону перманентної воєнної драми, взаємодія з роботами мисткині пробуджує широку гаму ліричних станів. Вони залишають у душі слід, що грає розмаїттям барв багатої природи Київщини, історичних і рекреаційних локацій у міському середовищі, інтер’єрів знакових будівель, характерів натурників на портретах сучасників і костюмованих персонажів, строкатістю натюрмортів та стриманістю палітри копій видатних художників минулого.

Презентований проєкт є першим заходом, що поєднує діяльність одразу трьох закладів і установ, безпосередньо пов’язаних із постаттю видатного зодчого. Зокрема, на базі НАОМА, попередником якої був Київський художній інститут, де свого часу навчався і викладав В. Г. Заболотний, безпосередньо створювались експоновані на виставці полотна з академічними постановками та окремі тематичні етюди. Також були залучені приміщення НАОМА для підготовки, поточної реставрації, оформлення, упакування та зберігання частини робіт.

У Меморіальному музеї академіка В. Г. Заболотного автором цих рядків було розроблено загальну концепцію і дизайн виставки, розраховано й виготовлено експозиційні матеріали, проведено обрамлення і оформлення ними творів та здійснено упакування й транспортування всіх матеріалів виставки. Активну участь у підготовці проєкту на всіх його етапах брала безпосередньо авторка представлених на виставці робіт.

Точкою досягнення синергії цієї співпраці стало дітище В. Г. Заболотного, – заснована ним Державна наукова архітектурно-будівельна бібліотека. За дієвого сприяння адміністрації і колективу бібліотеки в її галереї було змонтовано експозицію виставки. Саме ця установа, яка нині носить ім’я академіка, поєднала в своєму просторі діяльність меморіального музею, що знайомить із життєвим і творчим шляхом зодчого та вибіркові поточні результати сучасного навчального процесу в НАОМА за мистецьким напрямом, яким В. Г. Заболотний займався паралельно впродовж усього свого професійного життя.

У межах реалізації проєкту виставка також працюватиме як наочно-демонстраційна база, на якій передбачається проведення викладачами НАОМА навчальних екскурсій для своїх студентів.

Завідувач науково-дослідного відділу «Меморіальний музей академіка В. Г. Заболотного», к. і. н., с. н. с.                                    Андрій Кузьменко