Комплекс Музею історії Української Православної Церкви включає: Покровську козацьку церкву 1606 р., (с. Острійки Білоцерківського р-ну Київської обл.), дзвіницю 1760 р. (с. Бушево Рокитнянського р-ну Київської обл.), церковну сторожку поч. ХІХ ст. (с. Рудяків Бориспільського р-ну Київської обл.), козацький цвинтар (реконструкція), де експонується 67 дерев’яних і кам’яних хрестів XVIII–XX ст. з території Середньої Наддніпрянщини, двір сільського священика ІІ пол. ХІХ ст., пам’ятку архітектури та містобудування Національного значення Покровську церкву 1774 р., (с. Сухий Яр Ставищенського р-ну Київської обл.), виставку «Історія православного хреста», жертовник-святилище епохи міді-бронзи, (с. Степове Миколаївської обл.), реконструкцію язичницького святилища слов’ян X–XI ст. (с. Городниця Гусятинський р-н Тернопільської обл).
Експозиція музею розташована у приміщенні пам’ятки архітектури та містобудування Національного значення – Покровській церкві 1774 р., перевезеній із с. Сухий Яр Ставищенського р-ну Київської обл. Споруда реставрована на території Музею у 1986 р.
Будівля дубова, тризрубна, трибанна.
Перед входом до церкви представлена колекція православних хрестів: унікальний давньоруський з рожевого шиферу (пірофілітового сланцю), антропоморфні дерев’яні й кам’яні хрести з цвинтарів Наддніпрянщини (XVII–XIX ст.), металевий кований хрест (XIX ст.).
Музей відкрито у 1992 р. Системне розміщення експонатів в історико-хронологічній послідовності висвітлює передумови запровадження християнства в Київській державі, становлення як загальнодержавної Православної церкви на теренах України-Русі, розкриває всі аспекти двовір’я, головні засади аскетичного життя, представляє церковне книгодрукування та твори отців і вчителів Вселенської церкви.
Представлено портрети видатних діячів православ’я, розкрито роль і місце Православної церкви в боротьбі за національну незалежність України XVII–XVIII ст., висвітлено роль православних церков і монастирів в історії українського народу, сучасні процеси та тенденції в розвитку релігійних організацій, розкрито вплив Православної церкви на духовність українців.
В експозиції репрезентовано археологічні старожитності, церковну літературу XVII–XX ст., речі церковного вжитку, побуту священнослужителів.
В інтер’єрі церкви – розписи трьох склепінь і вітражі роботи П.В. Тараненка «Еволюція космогонії», в яких передано характер мислення людини на основних етапах розвитку її світогляду. Розпис першої бані: модель світу на ранній стадії розвитку людства, «коли богом було Сонце». В центрі кола – одне з найдавніших зображень сонячного диску зі знаком часу-вічності. Основою композиції є послідовна серія вписаних у коло квадратів, що символізують багатоярусний устрій неба. По краю небесного зводу розміщені знаки Зодіаку (найдревніше відоме зображення сузір’їв). За переконаннями астрологів, кожне із сузір’їв, в залежності від дати народження, впливало на долю людини впродовж всього життя.
Центральний купол висвітлює, за задумом автора розписів, зіткнення двох світоглядів: релігійного і наукового, що зароджується. Розколюється церковне склепіння, за ним проглядається космічна безодня. На зміну релігійному світосприйняттю приходить космогонічна модель Галілея – Кеплера. По колу зображені фігури вчених, філософів, богословів.
У третьому куполі художник зобразив фігуру космонавта на фоні математичної моделі, в яку закладена земна куля, зображена з космосу. Автор ще раз хотів звернути увагу на величезну відповідальність людини за долю життя на Землі.
В експозиції демонструється виставка «Ікони святої великомучениці Варвари із фондової колекції НІЕЗ «Переяслав».
Фрагмент виставки «Історія православного хреста». Антропоморфний хрест із цільної дубової плахи
Фрагмент виставки «Історія православного хреста». Антропоморфний хрест із цільної дубової плахи
Жертовник-святилище епохи міді-бронзи. Реконструкція (с. Степове Миколаївської обл.)
Жертовник-святилище епохи міді-бронзи. Реконструкція (с. Степове Миколаївської обл.)
Язичницьке святилище ранніх слов’ян X–XI ст. Реконструкція (с. Городниця Гусятинського р-ну Тернопільської обл.)
Язичницьке святилище ранніх слов’ян X–XI ст. Реконструкція (с. Городниця Гусятинського р-ну Тернопільської обл.)
Церква Покрови Пресвятої Богородиці (с. Острійки Білоцерківського р-ну Київської обл. 1606 р.)
Церква Покрови Пресвятої Богородиці (с. Острійки Білоцерківського р-ну Київської обл. 1606 р.)
Церква Покрови Пресвятої Богородиці (с. Острійки Білоцерківського р-ну Київської обл. 1606 р.). Фрагмент інтер’єру
Церква Покрови Пресвятої Богородиці (с. Острійки Білоцерківського р-ну Київської обл. 1606 р.). Фрагмент інтер’єру
Церква Покрови Пресвятої Богородиці (с. Острійки Білоцерківського р-ну Київської обл. 1606 р.). Фрагмент інтер’єру
Церква Покрови Пресвятої Богородиці (с. Острійки Білоцерківського р-ну Київської обл. 1606 р.). Фрагмент інтер’єру
Церковна брама (с.Карабчиїв Ружинського р-ну Київської обл. Кінець XIX ст.)
Церковна брама (с.Карабчиїв Ружинського р-ну Київської обл. Кінець XIX ст.)
Покровська церква (с. Сухий Яр Ставищенського р-ну Київської обл. 1774 р.)
Покровська церква (с. Сухий Яр Ставищенського р-ну Київської обл. 1774 р.)
Фрагмент козацького некрополя
Фрагмент козацького некрополя
Фрагмент виставки «Історія православного хреста»
Фрагмент виставки «Історія православного хреста»
Фрагмент експозиції Музею історії УПЦ
Фрагмент експозиції Музею історії УПЦ
Школа (с. Велика Каратуль Переяслав-Хмельницького р-ну Київської обл. 1904 р.)
Школа (с. Велика Каратуль Переяслав-Хмельницького р-ну Київської обл. 1904 р.)
http://niez.com.ua/museums/about-museum/599-%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9-%D1%96%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%97-%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D1%86%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%B2%D0%B8#sigProId6cef9ea31e