У «Музеї козацької слави. Роботи Василя Завгороднього» Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав» створено виставку «Традиційна гуцульська різьба» (із музейного зібрання НІЕЗ «Переяслав»). Для огляду представлено предмети декоративного різьблення другої половини ХХ ст., виготовлені в західних регіонах України, зокрема на Гуцульщині.
У кожному регіоні художня обробка дерева мала свої стилістичні особливості. Гуцульський стиль завжди відрізнявся своєю стилістикою оформлення виробу, особливою манерою композиційної побудови орнаменту, відчуттям форми виробів, технікою і прийомами виконання, матеріалом, інструментами. Протягом тривалого часу майстри виробили свої принципи, традиційні методи різьблення по дереву. У цьому краї мистецтво обробки деревини сягнуло найвищого рівня.
На виставці представлено художньо-різьблені декоративні вироби: альбоми, скриньки, рахви, тарелі, кубки, рамка для фото, баклаги, бочівки, підвазонники. Виконавцями цих творів є автори з різних осередків художньої обробки дерева, зокрема з сіл Брустури, Долина, Прокурава, Річка Івано-Франківської обл., та міст Вижниця, Косів, Львів, Чернівці. Це роботи визначних майстрів художнього дерева: Івана Балагурака – відомого майстра у техніці «сухої» плоскої різьби та інкрустації; Михайла Озерного – заслуженого діяча мистецтв України, лауреата Державної премії України імені Т.Г. Шевченка (1981); члена Спілки художників України Володимира Гуза і заслуженого майстра народної творчості Андрія Сухорського; самобутніх майстрів художнього різьблення на дереві Дмитра Гавриша та Ореста Савчука.
Також на виставці експонуються твори Василя Петріва – відомого українського різьбяра, члена Національної спілки художників України. Характерним для його творів є поєднання плоского «сухого» різьблення з викладанням бісером, перламутром, інкрустації кольоровим металом; Оксани Грицей – заслуженої майстрині народної творчості України. Мисткиня однією з перших в українському декоративному мистецтві застосувала штрих як основний прийом письма, використовувала і поєднувала техніку різьблення і художнього випалювання електрописаком на дереві, а також інкрустацію бісером; Івана Грималюка – визначного народного майстра художнього випалювання, члена Спілки художників України. Саме він започаткував художнє випалювання по дереву, яким оздоблював бондарські вироби. Автор у своїх роботах гармонійно поєднував мережаний візерунок темного кольору зі світло-золотистим візерунком деревини; Василя Кабина – відомого мистця різьблення на дереві, одного із найталановитіших випускників славнозвісної школи-майстерні Василя Девдюка. Виробам майстра притаманна чітка орієнтація на глибокі народні традиції, професіоналізм та багата творча думка
Майстри, твори яких презентовані на виставці, стали продовжувачами зародженої у кінці ХІХ ст. техніки викладання кольоровим бісером. Кольорова гама бісеру, що використана у виробах, вдало гармонує з геометричним орнаментом та природнім кольором текстури дерева. Для інкрустації виробів мистці застосували не лише техніку викладання бісером, а й декоративні прикраси з перламутру та кольорових металів. Поєднання інкрустації з геометричним різьбленням по дереву надало творам особливої неповторності і витонченості. У декоративних виробах гуцульських різьбярів вдало поєднується орнаментальна композиція з формою предмету, які вражають високою майстерністю виконання, дивовижним багатством художнього вирішення.
Запрошуємо всіх бажаючих відвідати виставку та ознайомитися з творами талановитих різьбярів Гуцульщини, що зберігаються у музейній скарбниці Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав».
Виставка діятиме до 31 грудня 2023 р.
Музей працює: з 9 до 17 год.; вихідні дні: понеділок, вівторок.
Молодший науковий співробітник НДВ «Музей Заповіту Т. Г. Шевченка» Світлана Пригонюк
http://niez.com.ua/events/trade-shows/2843-vystavka-tradytsiyna-hutsulska-rizba-iz-muzeynoho-zibrannya-niez-pereyaslav.html#sigProId21eec5e79c