ПРЕДСТАВЛЯЄМО ЕТНОГРАФІЧНІ СКАРБИ ПЕРЕЯСЛАВСЬКОГО ЗАПОВІДНИКА

Категорія: Виставки Створено: Понеділок, 05 жовтня 2020, 07:45
Notice: Undefined variable: info in /home/ksere795/niez.com.ua/templates/urbanlife/html/com_content/article/default.php on line 176

У зв’язку із карантинними обмеженнями багато бажаючих не мають можливості відвідати Переяслав та оглянути тематичні  виставки й експозиції музеїв Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав».

Одна із таких виставок «Трипільські обереги. Минуле. Традиція. Сучасність» нині демонструється у Музеї трипільської культури. На ній представлено орнаментовану кераміку й сакральні вироби трипільської культури, реконструкції одягу трипільців та традиційний натільний одяг українців кінця ХІХ ст. – першої половини  ХХ ст. із музейного зібрання Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав».

Обробка волокон і прядіння ниток з метою подальшого виготовлення тканин та пошиття одягу належать до найдавніших ремесел. На наших землях його виникнення та розвиток у доісторичний період пов’язаний із носіями трипільської культури, яка побутувала на теренах Східної Європи з кінця VІ до початку ІІІ тис. до н. е. Верстат, який призначався для виготовлення тканин, з’являється у трипільців наприкінці V тис. до н. е.

Основні дані для вивчення трипільського ткацтва надають матеріали археологічних розкопок, завдяки яким на даний час зібрано чимало слідів цього давнього ремесла.  Передусім джерелами для вивчення ткацтва трипільців є знахідки керамічних деталей вертикального ткацького верстата – відтяжок, пряслиць до веретена та відбитки тканин на денцях посуду. Завдяки таким знахідкам дослідники виділяють існування у ті часи різних технік ткацтва: полотняне, килимове (гобеленове) та візерункове переплетіння, а також кілька видів тканин: мішковина, полотно, репс, килимове. Крім тканин, виготовлених на ткацькому верстаті, трипільці могли виготовляти й тканини плетені шпицями або гачком, про що також фіксують відбитки на керамічних виробах. Слід зазначити, що знахідки відбитків такого в’язаного полотна на трипільському посуді є одними з найдавніших у Європі. З тканин трипільці виготовляли різноманітний повсякденний, святковий та ритуальний одяг. Отримувати відомості про який допомагає вивчення антропоморфної  пластики. За її зразками трипільські жінки носили довгі сукні, іноді з бахромою знизу, спідниці, попередниці, пояси.  Одяг  декорували розписом, аплікаціями, доповнюючи прикрасами-оберегами. Традиційно татуювали своє тіло, робили різноманітні зачіски. Космогонічні уявлення, пов’язані з культом родючості, відобразились  у певному розташуванні знаків і символів на одязі. Це склало своєрідні естетичні канони зовнішнього вигляду вбрання землеробів, давній  відголос яких зберігся у символіці українських вишиванок та характері декорування  українського народного жіночого одягу.

На особливу увагу заслуговують представлені на виставці в Музеї трипільської культури традиційні жіночі та чоловічі сорочки із Переяславщини та Драбівського і Чорнобаїіського районів Черкащини. Всього 19 зразків.

Представляємо сорочку із с. Підварки Переяслав-Хмельницького району Київської області.

Сорочка жіноча (Т-2106 КН-3359). Пошита із домотканого полотна вручну, у три пілки. Комір і чохли зібрані до зборів, обшиті зубцями і штапівкою сировими нитками. Рукав із уставкою, пришитий пухликами. Сорочка вишита вирізуванням, лиштвою, хрестиком та ретязем сировими нитками, фарбованими у вільховій корі. На уставці вишита вирізуванням смуга узору – «мороки» (місцева назва символу), обведена ретязем із дубовими листочками і «вічками» «по троє». Рукав поділений на великі ромби, на з’єднаннях яких листки. В середині ромбів – хрести, вишиті вирізуванням. На поділці вишита широка кривулька, виконана вирізуванням, між кутами якої «ріжки», вишиті лиштвою. Узор зверху і знизу  обведений ретязем і кривулькою, шитою гладдю. Сорочка підшита подвійним прутиком.

Вишивала бабуся Щербини Марії Іванівни, жительки с. Підварки, у кінці ХІХ ст.

Молодший науковий співробітник НДВ археології                                               Валентина Білоусько